Ons onderwijs

Perspectief 10-14 biedt vijf dagen in de week dagonderwijs van 08.45 tot 14.30 uur.
De onderwijsvorm die Perspectief 10-14 hanteert is gebaseerd op domeinen en bouwstenen. Wat houdt dit in?

Domeinen

Het onderwijsprogramma is verdeeld over zes inhoudelijke domeinen: math, science, creation, culture, communication en care & choice. Elk domein omvat een aantal vakgebieden en de daarbij behorende kerndoelen.

Voor elk domein zijn 6 modules per leerjaar ontworpen. In de modules zijn de kern-, en leerdoelen van het leerjaar verwerkt. In zes weken werken de leerlingen aan nieuwe modules vanuit de verschillende domeinen. Elke module bevat een uitdaging waar de leerlingen individueel of samen aan gaan werken. De leerlingen werken toe naar een eindproduct, zoals een presentatie, een film of een spel.

Omdat we graag een beeld van de praktijk willen laten zien, tonen we filmpjes van onze manier van werken, gemaakt op en door De LeerOnderneming in Ridderkerk. De filmpjes laten de uitdagingen zien zoals deze ook op Perspectief 10-14 aangeboden worden, de Leeronderneming werken al enige jaren op deze manier. Klik op de onderstaande afbeelding om een indruk te krijgen.

Math
Math

Rekenen, wiskunde
en economie

Science
Science

Wetenschap & techniek, biologie,
scheikunde en natuurkunde

Creation
Creation

Drama, muziek
en beeldende vorming

Culture
Culture

Aardrijkskunde, geschiedenis
en (kinder)literatuur

Communication
Communication

Taal, spelling, begrijpend lezen,
Engels, Frans, Duits en Frysk

Care & Choice
Care & Choice

Lichamelijke opvoeding,
burgerschapsvorming, koken, verkeer en identiteit

Bouwstenen

Bij Perspectief 10-14 staat de ontwikkeling van vaardigheden centraal. Deze vaardigheden noemen wij de bouwstenen. Deze bouwstenen bieden de leerlingen een stevig fundament voor de toekomst.

Bij elke module staan andere bouwstenen centraal. De leerkracht begeleidt de ontwikkeling van de bouwstenen van de leerling. Aan aan het eind van iedere periode wordt samen met de leerlingen en ouders de ontwikkeling van deze bouwstenen geëvalueerd. De leerlingen reflecteren op hun ontwikkeling van de bouwstenen en op het eindresultaat. De leerkracht begeleidt de ontwikkeling van de bouwstenen en het proces tijdens het werken met de bouwstenen. 

Dit zijn de bouwstenen:

bouwstenen